~ღ~ De omnibus rebus et nonnullis aliis~ღ~

Alla inlägg under mars 2011

Av ☀♥☀CocoLicious☀♥☀ - 29 mars 2011 01:41

Förra veckan var luftig och gav en del andrum, den gick mest åt till att skriva färdigt projektplan, planera och justera, helgen blev också lugn och tillbringades med mina godingar, mys, go mat, vin! :P

Denna veckan kör projektarbetet igång på riktigt! Samtidigt som det givetvis löper parallellt med allt annat hehe :p

Jäkligt nervöst men skall bli kul!

En del som måste styras upp inför sommar och höst oxå snart!


Just nu längtar jag ba till helgen haha :P även om det precis passerat en, men vill umgås med mina sötingar och bara njuta av tillvaron för stunden! :) 

Men de kommer de med! Nu e de skola,plugg och jobb som gäller i veckan!
Skall bli spännande imon, första mötet med våra uppdragsgivare! :)

Gillar inte att spekulera i sånt så tar de som de kommer men iiiih nervigt och roligt är det! :)

Skall försöka nana lite nu!

Ville ba uppdatera lite!

Kass på å blogga här nu förtiden!  

Aja ha de fint peps!

Av ☀♥☀CocoLicious☀♥☀ - 19 mars 2011 03:05

Har nu äntligen fått tummen ur att leta upp en text som jag faktiskt länge tänkt att ha med och publicera i ett av blogginläggen! ;)


Vi alla är uppväxta och uppfostrade under och med olika förutsättningar, seder, bruk,traditioner, religioner, kultur helt enkelt. Och alla har vi nog mer eller mindre ett etnocentriskt sätt att utgå ifrån, vilket innebär att man sätter den egna kulturen i centrum och betraktar och bedömer världen utifrån sin egen position och erfarenhet. 

I alla fall när vi bemöter, tolkar och upplever saker som är främmande och okända för oss och som vi inte har vetskap om eller aldrig stött på själva innan.


Det är något vi alla bär med oss mer eller mindre och är präglade av, det finns inom oss utan att vi tänker på det och är något som vi nog för det mesta inte uppmärksammar hos oss  själva.

Etnocentrismen förklaras ofta som brist på kunskap och information, vilket det nog ofta handlar om, även i fler hänseenden än detta jag syftar på just nu. 


Även om vi alla har subjektiva föreställningar så betyder det ju givetvis inte att vi inte är eller kan bli mer objektiva i vissa avseenden dock tror jag att Okunskap är roten till mkt! 

Och dessutom kan det vara viktigt att notera att man ur etnocentriska föreställningar och den okunskapen skapar klyftor mellan människor och grupperingar som utgör olika slags maktrelationer i samhället och som i sin tur ger upphov och upprätthåller rasism, främlingsfientlighet och andra sorters förtryck.


När jag läste en kurs som heter " Människan socialt och kulturellt" för några år sedan hade vi en bok med ett textstycke som jag fastnade för, då jag tyckte det var så himla bra och som syftar till flera aspekter som jag vill påpeka med detta inlägget.  Så tänker dela med mig av detta stycke till er:


"Sagan om ett underligt folk"

"Det var en gång en ung afrikan som under ett år besökte ett land på norra halvklotet. Så här lyder hans berättelse om sina upplevelser av detta land.


-Det var ett väldigt exotiskt land med djurälskande invånare, började han sin berättelse vid återkomsten till sin hemby. Några dagar under början av solperioden dyrkade de med stor iver sina fjäderfän. De smyckade sina hem med hönsfjädrar och bilder av kycklingar, de förtärde ägg av olika konsistens, de klädde ut sina barn, tände eldar och smällde av raketer.

Det var någon slags ond gudom de försökte skrämma bort.


Senare på året när solen, som alla dyrkade, stod högt på himlen, klädde de en stång med blad och blommor och reste den mot skyn. Sedan dansade de runt och sjöng sitt hemlands vemodiga sånger. Jag minns särskilt väl hur de härmade grodornas rörelser och ljud. När kvällarna blev mörkare flockade sig människorna kring enkla ljuslågor. Nu hade de vuxna haklappar och små mössor på sig. De djur de nu hyllade var små dyra skaldjur, som de åt tillsammans med starka drycker, som detta folk älskar.


Det hemskaste hände mig när nätterna var som allra längst. En natt öppnades min dörr och en mängd kvinnor i vita, fotsida klädnader trängde in. En kvinna hade ljus kring sitt hår och allesammans sjöng om hästar och talade om katter. I detta land var det sällan jag hörde någon tala om sin gud. Men jag fick vara med och se när de firade den stora grisfesten. De anrättade grisen på många olika sätt, och när de på första dagens afton hade ätit - då kom deras 'gud'.

Ja, de sa ju aldrig att de var så, men jag förstod nog. Han liknade vår gamle medicinman - med mask framför ansiktet och med underliga kläder. Han hade dyrbara gåvor med sig till dem en gång om året. Det är ett mycket underligt och exotiskt folk. " 

(Källa: Ringquist, A C. (2008). Människan socialt och Kulturellt. Stockholm. Liber AB)


Haha tycker den är så himla bra ;) Nog ett perspektiv som många av oss inte alls tänkt på innan att finns och att den tolkningen faktiskt kan göras av människor som kommer från en helt annan kultur med en helt annan bakgrund och inte vet någonting annat än de hon/han är van vid. ;)

Anyway the point becomes very clear!

Alla har vi våra olikheter, och genom att uppleva dessa av varandra kan vi skapa förståelse och få kunskap av varandra och om varandra.

Viktig kunskap för att kunna skapa en balans med harmoni, där människor respekterar varandra och lär sig leva ihop trots olikheterna vi har sins emellan. Det är i alla fall en bra start tror jag! ;)


☮Peace, ☯Harmony & Lots of L♥ve  

Miss Coconut ;)

Av ☀♥☀CocoLicious☀♥☀ - 15 mars 2011 15:19

Skriver hemtenta...gah Tentaångest är ett faktum... fo sho asså... förstår inte varför jag har så himla svårt att alltid komma igång och fokusera. Sjukt lätt distraherad är jag med...

Fokus och disciplin exsisterar för tillfället inte. 

Det sjuka är att den innre stressen blir bara mer och mer påtaglig och med det bara mer och mer ångestladdat... men ändå så blir de liksom inte sådan press att de faktiskt skapar koncentration på det jag måste göra. Utan det blir snarare värre....som handlingsförlamning i princip. Goosh...


Well det är ju bara man själv som kan göra något åt det... dock brukar det ta alldeles för lång tid innan jag får tummen ur många ggr... grrr ... vi alla har våra brister om man säger så... :)

Well well... ba försöka ta tag i det och fortsätta, får tänka på hur skönt det kommer vara när det är över... massa projektarbete som fyller upp dagarna med nu. 

Å I helgen vankas de feeest då vår söta Sb fyllde 25år förra helgen, fast då firade vi bara med massa mys, riktigt mysigt hade vi, kul att alla i gänget va samlade samtidigt med oxå :) Anyways längtar till helg nu! :)

Ha de gött så länge peps, och på återseende!

Av ☀♥☀CocoLicious☀♥☀ - 8 mars 2011 01:58

Kärlek,ironi,sarkasm,humor och en gnutta måtta blandat med livets allvar  

  

Av ☀♥☀CocoLicious☀♥☀ - 6 mars 2011 23:23

Min ständiga nyfikenhet och vetgirighet gör mig alltid väldigt frågvis :) Kan va både fördelar och nackdelar med det.

Dock är det väll ändå bästa sättet att få kunskap!

Och ingen kunskap är ju onödig right?! :D

Faaaaaaaast ingen pricip utan undantag givetvis... så om man säger såhär då vissa grejer kanske man hade mått bättre av att inte veta och man kanske hade kunnat undvika viss smärta dock!

Men det finns en mening med allt so förvisso blir det kanske möjligtvis en  livserfarenhet med lärdom att dra nytta av istl...!

Well man skall ju försöka se det positiva och oavsett göra det bästa utav det.

Hur man tänker och ser på saker, vilken inställning och attityd man har är något som väger tungt i samband med hur vi upplever och uppfattar saker, situationer och sammanhang.

"Change your thoughts and you can change your world" - Ligger mkt i det tror jag! 

Så mkt beror på alltså hur man ser det!

  

Presentation

Omröstning

Har vi träffats IRL?
 Ja, vi känner varandra väl och umgås regelbundet
 Ja, Vi är bekanta
 Nej, men vi har snackat på Internet
 Nej, vi har aldrig träffats eller pratats vid

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards