Direktlänk till inlägg 11 mars 2010
Jag sitter fast har skrivit en inledning till mitt 3sidiga arbete som skall vara inlämnat imon... men nu vet jag inte hur jag skall fortsätta och hur jag skall förhålla mej till dena envisa och krångliga bok!
Jag skall beskriva vad Bourdieu och Passeron menar med att utbildningssystemet inte bara fyller en pedagoisk funktion utan också syftar på att det utgör en sorteringsfunktion alltså de reproducerar klasssamhället!
Min uppgift är att beskriva vad dom menar med detta och om jag håller med eller inte och motivera med egna erfarenheter!
Kul...Not.. Asså jag vet ju va de handlar om, De som har högre positioner har utvecklat ett habitus som reproducerar ett kapital, och kapitalet är de som utgör vilke klassposition man har, de högre överordnade och de lägre underordnade, å att utbildningssystemet är centrum för reproduktionsmönstrena för detta. Sen menar dom ju på att språket utgör en stor del och att överklassen får med sig förutsättrningar för det akademiska språket och kommunikationen som utbildningsystemet lär ut, och att de som är i lägre klass har med sig andra sociala och kulturella kapital som gör att de inte får samma förutsättningar och kan förhålla sig på samma vis som de med högre klass osv och att detta i sin tur leder till en dold sorteringsfunktion och reproducerar dessa mönster vilket också är präglat då av samhället och vad människor har för kulturella och sociala kapital som sagt.
Snurrigt värre....
Jag vet inte hur jag skall formulera mig och referera till den här jävla skit boken!
Så e de, ba bita i de sura äpplet, köra på å plöja igenom! Orka... jaja jag måste, ha de fint folks!
Klarade tentan!!!!!!!!!!!!! Me so happy! Juridisk översikts kurs(JÖKEN) ✓check!.. Fortsätter nu juridiken med socialrätt! Damn! Mkt som händer just nu... galet vad saker och ting kan vändas upp och ner på 2sec! Hoppas på det bästa och gö...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 |
5 |
6 |
7 | |||
8 | 9 |
10 | 11 | 12 |
13 |
14 | |||
15 |
16 | 17 |
18 |
19 |
20 |
21 | |||
22 | 23 |
24 | 25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|